Luchtvaart

Iedereen in Nederland moet zich vrij kunnen bewegen op de manier waarop hij dat wil. Een goede infrastructuur is de ruggengraat van onze economie.

De VVD wil daarom blijven investeren in alle vormen van vervoer: over de weg, het water, het spoor en door de lucht. Helaas hebben de bezuinigingen van de afgelopen tijd ook de aanleg van infrastructuur geraakt. Toch besteden we nog voor gemiddeld 7,5 miljard euro jaarlijks aan infrastructuur en dat is hard nodig. In de afgelopen periode is aangetoond dat de aanleg en verbreding van wegen, en niet de economische crisis, zorgt voor een vermindering van het aantal files. De VVD-aanpak werkt!

Op een landkaart of een navigator lijkt het alsof Nederland voor een groot deel is geasfalteerd, maar in werkelijkheid is slechts 2 procent van onze oppervlakte bestemd voor infrastructuur. Als de belangrijkste knelpunten worden aangepakt, komt daar slechts een fractie bij, is de milieuschade verwaarloosbaar en verminderen de files aanzienlijk. Om Nederland weer op weg te krijgen wil de VVD de komende periode onder meer de ring om Utrecht afmaken, de A15 doortrekken en de Blankenburgtunnel, de A8/A9, de Rotterdamse baan en de Zuid-as realiseren.

De VVD is voor het scheiden van lokaal, regionaal en interregionaal verkeer, waardoor doorgaand verkeer minder last heeft van verkeersdrukte rond steden en op knooppunten. Aanpassingen van ringwegen rond de grote steden en uitbreiding van het regionale wegennet zijn daarvoor noodzakelijk.

Onze uitgangspunten

Nederlanders moeten zich vrij kunnen bewegen. Een goede bereikbaarheid per weg, spoor, water en door de lucht is een essentiƫle voorwaarde voor de economische ontwikkeling en internationale concurrentiepositie van ons land. Goede infrastructuur en economische groei zijn daarom onlosmakelijk met elkaar verbonden. Nederland is een knooppunt voor handelsverkeer, denk maar aan de haven van Rotterdam en Schiphol. Daar verdienen we veel geld mee. Om dat te blijven doen is goede infrastructuur onmisbaar.